Opleiding Management Sociaal Domein

Meerdere locaties
Meerdere data
 6.250,00

Wil jij je verder ontwikkelen als leidinggevende of teamverantwoordelijke binnen het Sociaal Domein? Of ambieer je een leidinggevende rol en wil je hiervoor de juiste competenties ontwikkelen? Volg dan de Opleiding Management gericht op het Sociaal Domein. Door deze opleiding te volgen ontwikkel jij je tot een effectieve middle manager in het Sociaal Domein.

Als middle manager speel je een belangrijke rol binnen een organisatie. Je bent de schakel tussen het hoger management, het beleid en de medewerkers op de werkvloer. Hoe zijn de bedrijfsprocessen ingericht? Hoe speel je in op actuele ontwikkelingen zoals de vergrijzing, het personeelstekort en de energiecrisis? Welke doelstellingen heeft de afdeling of de organisatie? En hoe motiveer je medewerkers hierin? Dat zijn een aantal van de onderwerpen die tijdens de opleiding Management Sociaal Domein behandeld worden.  

Visie op leiderschap is geen constante. Daarom is het belangrijk dat alle leidinggevende professionals binnen het Sociaal Domein de mogelijkheid krijgen om regie te nemen en zichzelf te ontwikkelen in leiderschap en leiderschapsthema’s. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het toekomstbestendig maken van hun organisatie. Ze denken als strategisch- en operationeel manager mee en vertalen de koers van de organisatie naar logische, goed onderbouwde operationele doelen en processen voor de toekomst. Ook creëren zij draagvlak om als procesmanager plannen en acties te borgen en zorgen ze voor de ontwikkeling van de talenten van medewerkers binnen de organisatie.

In de visie en uitrol van onze leiderschapsopleiding in het Sociaal Domein staan drie rollen centraal: de rollen van procesmanager, coach/facilitator en strategisch manager. Deze rollen zien we als richtinggevende principes voor het (verder) ontwikkelen van het leiderschap van studenten, en niet als een vastomlijnde, in steen gehouwen definitie.

In onze leiderschapsopleiding bieden we zoveel mogelijk persoonlijk maatwerk. Dit doen we door samen met jou een eigen, unieke leerroute op te stellen. Ook spelen we flexibel in op wat het werkveld in het Sociaal Domein nu en in de toekomst van leiders vraagt.

De opleiding is geschikt voor professionals binnen het Sociaal Domein die een leidinggevende functie ambiëren en voor leidinggevenden binnen het Sociaal Domein die in hun dagelijkse werkzaamheden steeds moeten schakelen tussen verschillende leidinggevende rollen. Hierbij vormt je opgedane werkervaring als professional en/of als leidinggevende een centrale rol. Deze opleiding past bij je wanneer je een duidelijke leerbehoefte hebt en op zoek bent naar meer praktijkgerichte en theoretische verdieping. Dit zodat je kunt werken aan jouw persoonlijke groei als leidinggevende, die past bij jouw manier van leren.

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau

Voorwaarde voor deelname is minimaal een mbo niveau 4 opleiding of minimaal 2 jaar werkervaring op dit niveau. De opleiding Management Sociaal Domein is een opleiding op hbo-niveau. 

Doel van de opleiding

Het hogere doel van de opleiding Management in het Sociaal Domein is het vergroten van je professionele en persoonlijke effectiviteit in het leidinggeven. In de opleiding staan vijf kerncompetenties centraal:  

  • Het vertalen van visie en kernwaarden naar operationele kerndoelen en te behalen resultaten;
  • Flexibel en procesgericht leiding kunnen geven aan een team;
  • Kunnen coachen van individu en team, faciliteren van kennis en motivatie;
  • Met de benodigde wendbaarheid daadwerkelijke resultaten behalen;
  • Het verschil kunnen maken in veranderprocessen.

Eigen praktijk centraal 

Tijdens de opleiding staat de praktijk van de cursisten centraal als casuïstiek. Of je nu al een leidinggevende positie hebt of (nog) niet. Daarbij zet je theoretische kennis, praktijkervaring en persoonlijke vaardigheden in om gezamenlijk tot een analyse en oplossing te komen. Op deze manier leer je van én met elkaar.  

Leerdoelen 

Om de genoemde kerncompetenties te ontwikkelen en versterken tijdens de opleiding, zijn er vier doelstellingen geformuleerd met de focus op jouw persoonlijke vaardigheden: 

  1. Kennisverbreding en verdieping met betrekking tot teamcoaching;
  2. Versterken analytisch vermogen en oordeelsvorming;
  3. Versterken van effectieve communicatie;
  4. Vergroten van persoonlijke effectiviteit.

De opleiding bestaat uit verschillende leervormen: lesbijeenkomsten, casusbesprekingen, leren van én met elkaar (uitwisselen van praktijkervaringen), presentaties, e-learnings, coaching, intervisie (op eigen initiatief) en consult-uren.   

Module 1 Introductie  (lesdag 1)

  • Kennismaken
  • Referentiekader leidinggeven in het SD
  • De verschillen -> in gesprek
  • Basis managementstijlen
  • Voorbereidingsopdrachten doornemen
  • Persoonlijke leerdoelen
  • Instructie nieuwe advies/reflectie verslag in 1.

Module 2 Inleiding organisatiekunde (bestaat uit 2 lesdagen; lesdag 2 en 3) 

  • Voorbereidingsorganisatie
  • Visie, missie en strategie
  • Trends & ontwikkelingen
  • Verander- en verbeteringsmogelijkheden signaleren
  • Wat zou je binnen je eigen organisatie willen aanpassen?
  • Inzicht en kennis van interne en externe omgeving
  • Cultuur en gedrag in organisaties
  • Organisatieontwikkeling

Module 3 HRM (bestaat uit 2 lesdagen, lesdag 4 en 8) 

  • Voorbereidingsopdrachten doornemen
  • Introductie HRM processen
  • Instroom, doorstroom en uitstroom
  • Praktische toepassing
  • Teamrollen
  • Eigen rol als manager van medewerkers

Module 4 Financieel management(bestaat uit 2 lesdagen; lesdag 5 en 6)

  • Introductie financieel management
  • Jaarrekening
  • Balans
  • Resultatenrekening
  • Financiële begrippen
  • Kengetallen om op te sturen
  • Terugblik
  • Plan-Do-Check-Act
  • Begroting
  • Realisatie
  • Sturen op financiële overzichten

Module 5 Onderzoek doen en schrijven aanbevelingsbrief (bestaat uit 2 lesdagen; lesdag 7 en 13)

  • Kennisverbreding en verdieping organisatie processen en leidinggeven 
  • Versterken van analytisch vermogen en oordeelsvorming 
  • Praktische tips
  • Presentaties onderzoek
  • Certificaat uitreiking

Module 6 Teamcoaching en leidinggeven aan teams (bestaat uit 2 lesdagen; lesdag 9 en 10)

  • Bestaansrecht van een team 
  • Inrichting van een team 
  • Dynamiek in een team 
  • Coachen van teams in conflictsituaties  

Module 7 Coachend leidinggeven/effectief communiceren (bestaat uit 2 lesdagen; lesdag 11 en 12)

  • Communicatiestijlen
  • Kwalitatieve en opbouwende feedback
  • Effectief onderhandelen
  • Ontwikkel-, functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Conflictmanagement en conflictstijlen

Studiebelasting en lestijden

De opleiding is verdeeld over 13 lesdagen. De lesdagen vinden, altijd op dezelfde dag, wekelijks plaats van 9:00 tot 16:00 uur, behalve in schoolvakanties en op feestdagen.

Naast de 2-wekelijkse lesdagen is het raadzaam om zelfstudie-uren in te plannen. Voor de opleiding staat een totale studiebelasting van ongeveer 180 uur (84 uur klassikaal, 25 uur voorbereidingsopdrachten, 7 uur intervisie, 60 uur onderzoek).

Investering

De kosten voor de opleiding zijn €6.250 (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen. 

Unieke online leeromgeving

Voor de opleiding Management Sociaal Domein krijg je toegang tot onze online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesstof, huiswerkopdrachten, aanvullende informatie en de hand-outs van de lesdagen. Je krijgt bij het moment van aanschaf van de Opleiding Management Sociaal Domein één jaar toegang tot de leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet. 

Certificering 

Wanneer je de opleiding volledig hebt doorlopen (je mag 1 klassikale lesdag missen) en de toetsing met een voldoende afrondt, ontvang je een certificaat van Kenniscentrum Sociaal Domein.  

Docenten 

De opleiding wordt op interactieve wijze verzorgd door ervaren docenten uit de praktijk. Van belang is om de behandelde kennisthema’s eigen te maken en te vertalen naar de eigen werkpraktijk. De opleiding is daarom doelbewust praktijkgericht van opzet en voorziet in opdrachten, waarop je feedback van de docent ontvangt. 

 6.250,00

Meer informatie?

Bekijk dan onze studiegids

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Timemanagement

De training timemanagement geeft handvatten om beter om te gaan met werkdruk en efficiënter te werken.

E-learning Nederlands schrijven

Foutloos kunnen schrijven is voor iedereen van belang. In deze e-learning zetten we de meest gemaakte fouten op een rijtje. Geen dt-fouten meer, alles over hoofdlettergebruik, wanneer gebruik je ij of juist ei, en nog veel meer over struikelblokken in de Nederlandse taal.

E-learning Teamrollen van Belbin

Wat is mijn rol binnen het team? Wat draag ik bij aan het team? Ben ik een onderzoeker, een organisator, een plant of een vormer? En kan ik in een ander team een andere rol hebben? De teamrollen van Belbin kunnen helpend zijn bij het vormen van nieuwe teams of bij het inzichtelijk maken van rollen in je huidige team. In deze e-learning leer je alles over de teamrollen van Belbin en hoe je deze kunt gebruiken.